< Ga terug

Raster Welzijn lanceert campagne ‘Seksualiteit’  

Seksuele identiteit, plezier in seks, aangeven van wensen maar zeker ook grenzen en genderdiversiteit. Onderwerpen waar veelal nog een taboe op heerst. Dat moet anders vinden wij. Daarom start Raster de campagne ‘Seksualiteit’. Dat doen wij samen met de Gemeente Deventer, GGD IJsselland, maar ook met Annette Mijnheer van het door jongeren massaal gevolgde Tik Tok fenomeen Pubers vragen.

 

Het zou vanzelfsprekend moeten zijn: goede seksuele voorlichting op school. Maar uit recent onderzoek van kenniscentrum Rutgers en Soa Aids Nederland blijkt het tegendeel helaas waar. En dat blijkt ook uit een enquête die wij zelf uitvoerden onder zorgcoördinatoren van scholen, medewerkers van de GGD en jongerenwerkers/kinderwerkers. Ook de jongeren en kinderen zelf bevestigen dit. 

 

Er wordt te weinig aandacht aan besteed. Zelfs na de gevallen van seksueel grensoverschrijdend gedrag welke onlangs aan het licht zijn gekomen, zoals The Voice Of Holland. “Het is belangrijk omdat kinderen en jongeren de kans horen te krijgen om te leren praten over seksualiteit en alles wat daarbij hoort”, aldus jongerenwerker Selver Orkman. “Met de campagne ‘Seksualiteit’ willen we het gesprek op gang brengen en scholen stimuleren om eerder dan nu vaak het geval is, hun leerlingen voor te lichten. Op het voortgezet onderwijs maar zeker ook op de basisschool. Dat betekent dat het onderwijssysteem moet meegaan in het tempo van de jongeren en de veranderingen van de maatschappij. Dus al op jonge leeftijd structureel betrouwbare informatie geven zodat kinderen vertrouwd raken met het onderwerp (en daardoor eerder vragen durven te stellen), meer assertief en respectvol worden en weloverwogen keuzes kunnen maken. En dat alles in een veilige omgeving waar ze zich geaccepteerd voelen. Alleen dan kan dit taboe worden doorbroken”.

 

Diversiteit

Het bespreekbaar maken van seksualiteit is essentieel. Naast meer respectvol met elkaar omgaan, is ook het bewust maken van meer begrip voor diversiteit een belangrijk onderdeel van de campagne. Kinderen komen anno 2022 steeds eerder met seksualiteit in aanraking. Denk aan de enorme, niet te onderschatten invloed van sociale media. Daardoor ontwikkelen kinderen vroeger dan voorheen een eigen genderidentiteit. En moeten ze eerder leren wat de normen en waarden daarbij zijn en hoe je met elkaar omgaat, offline én online. Met genderdiversiteit als basis. Want iedereen mag zijn wie hij of zij wil zijn.

Landelijk 

De campagne van de drie Deventer organisaties sluit goed aan bij een manifest dat vorige maand aan werd aangeboden aan minister Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs en Mariette Hamer, de regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag. In het manifest wordt ervoor gepleit dat scholen bredere seksuele voorlichting moeten geven. Dus niet alleen biologielessen over condooms, eisprong en anticonceptiepil maar ook aandacht moeten hebben voor bijvoorbeeld genot en genderdiversiteit en voor meer praktische informatie. Een ander landelijk initiatief waar het thema mooi bij aansluit is de website iedereen is anders. Op deze website en de social mediakanalen van Raster vind je veel informatie over seksualiteit en het bespreekbaar maken ervan.

 

De campagne in een notendop 

De campagne ‘Seksualiteit’ duurt vier weken waarin iedere week een ander aan seksualiteit gerelateerd thema centraal staat. Deze thema’s hebben we ook voorgelegd aan Deventenaren op straat. Zo vroegen we hoe het gesteld is met hun seksuele voorlichting en of er thuis over het onderwerp gesproken wordt. Ook het platform rond mentale uitdagingen Mindset sluit aan bij het thema. Het besteedt binnenkort een uitzending aan het onderwerp seksualiteit. De campagne is onderdeel van de grotere ‘Je weet toch’ campagne. Onder deze naam lanceert Raster meerdere campagnes over welzijn gerelateerde thema’s zoals geldezels. Wil je de campagne volgen en op de hoogte blijven? Volg Raster Welzijn via Dtown (Jongerenwerk) of Deventer Kids (Kinderwerk). Hier gaan we ook polls houden, houd onze socials dus zeker in de gaten als je erover mee wilt praten!