< Ga terug

Vrijwillige inzet van cruciaal belang bij Buurtbemiddeling 31.05

In coronatijd is buurtbemiddeling van extra belang, landelijk is het aantal meldingen in 2020 zelfs met bijna 2500 gestegen. In Deventer bleef het aantal meldingen nagenoeg gelijk. Tegelijk was fysieke bemiddeling vrijwel niet mogelijk. De vrijwilligers van Buurtbemiddeling Deventer zijn de uitdaging aangegaan om online buurtbemiddeling in deze cruciale tijd toch mogelijk te maken.

Buurtbemiddeling bestaat dit jaar al vijfentwintig jaar in Nederland en komend jaar twintig jaar in Deventer. Enorm trots is Caroline Holsheimer, projectleider van Buurtbemiddeling Deventer waar Raster de uitvoerende organisatie van is, op de 22 vrijwillige bemiddelaars. “Ze doen het maar mooi wel, ondanks alle aanpassingen die nu in coronatijd gelden!”

Niet cruciaal of juist wel?

Een burenruzie kan zomaar ontstaan. In deze tijd van coronamaatregelen zijn we vaker thuis en kunnen irritaties nog sneller oplopen. Als het buren niet lukt de ruzie zelf op te lossen, dan kunnen ze een beroep doen op Buurtbemiddeling. Caroline: “Nadat ik de eerste stappen met de melder doorlopen heb, koppel ik de bewuste bewoners aan twee bemiddelaars. Normaalgesproken komen ze ook bij de bewoners thuis, maar dat kan nu grotendeels niet doorgaan. Aangezien de vrijwilligers in formele zin geen professionals zijn, valt hun werk immers niet onder de categorie cruciale beroepen. Ondanks dat we dat begrijpen en de veiligheid voorop staat, is dat best een bittere pil. De rol van de vrijwillige bemiddelaars is immers zeker cruciaal te noemen! Het komt enorm dichtbij de gezondheid van mensen.”

Online bemiddelen

“Vrij snel in de eerste lockdown van vorig jaar hebben we het online bemiddelen opgepakt. Dit belangrijke werk mag niet stil komen te liggen, dan is het wachten op escalaties”, zo vertelt Caroline. “Enkele vrijwilligers besloten hun taak te pauzeren tot bemiddeling weer fysiek zou kunnen, waarvoor alle begrip. Het merendeel pakte het online en telefonisch bemiddelen op, waarvoor we ze training aanboden. Ook onlangs volgden ze nog een training, bijvoorbeeld over hoe je jezelf in het beeld toont. Het is echt een vak apart om zoiets gevoeligs als een ruzie via videobellen bespreekbaar te maken! Bijzonder hoe snel en gemotiveerd de vrijwilligers geschakeld zijn naar de nieuwe realiteit.” De eerste online bemiddeling ging erover dat er in een buurt veel overlast werd ervaren van kinderen die door de schoolsluiting thuis zaten. Met behulp van twee vrijwillige bemiddelaars kon er een bevredigende oplossing gevonden worden voor alle partijen. In heel 2020 kwamen er 144 meldingen binnen bij Buurtbemiddeling Deventer, waarvan zo’n twee derde succesvol werd opgelost.

Jubileum

Buurtbemiddeling bestaat in Nederland vijfentwintig jaar, ondersteund vanuit het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). “Ook in Deventer valt er binnenkort een jubileum te vieren,” weet Caroline. “Volgend jaar wordt de voorziening hier al twintig jaar geboden.” En dat is ondanks de aanleiding, het waard om gevierd te worden. “Met goede bemiddeling kunnen veel escalaties, met alle gevolgen van dien, voorkomen worden. Ik ben dan ook enorm trots op de passie en deskundigheid van de vrijwilligers en zie er erg naar uit om ze weer fysiek te zien. En nóg meer zien we ernaar uit om alle bemiddeling weer fysiek te kunnen doen. Dan kunnen we toch nét dat extra stukje kwaliteit bieden en weer alle vrijwilligers inzetten.”

Buurtbemiddeling Deventer wordt uitgevoerd door Raster Welzijn. Buurtbemiddeling Deventer is een door het CCV erkende Buurtbemiddelingsorganisatie. Sinds ruim zes jaar is Caroline Holsheimer als projectleider verantwoordelijk voor het faciliteren van teams van vrijwillige bemiddelaars. Kijk voor verdere informatie op www.buurtbemiddelingdeventer.nl.